2018-03-28
OGÓLNOPOLSKA KARTA DUŻEJ RODZINY - więcej możliwości!
Szanowni mieszkańcy Giżycka, rodziny wielodzietne
Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej, uprzejmie informuje, że zgodnie z Ustawą o Karcie Dużej Rodziny z dnia 5 grudnia 2014 roku zostały wprowadzone zmiany polegające na:
a) wnioskowaniu o Kartę Dużej Rodziny w formie elektronicznej, wyświetlanej przy pomocy dedykowanej aplikacji na urządzenia mobilne (smartfony, tablety) – zmiana obowiązuje od 1 stycznia 2018 r.
b) możliwości przyznania Karty Dużej Rodziny rodzicom lub małżonkom rodziców, którzy kiedykolwiek mieli na utrzymaniu łącznie co najmniej troje dzieci – zmiana wejdzie w życie z dniem 1 stycznia 2019 r.
Dodatkowo, zmiany zostały wprowadzone także na PIU Emp@tia (https://wnioski.mpips.gov.pl/ewnioski/index.eup?contrastVersion=0) od 01.01.2018 r. dla elektronicznej ścieżki składania wniosków, dzięki czemu istnieje możliwość przesłania wniosków o przyznanie KDR lub wydanie duplikatu KDR oraz korespondencji w sprawie w formie elektronicznej.
Nowy wzór wniosku o przyznanie Karty Dużej Rodziny lub wydanie jej duplikatu wraz z załącznikami został umieszczony w miejsce dotychczasowych wzorów w Biuletynie Informacji Publicznej Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej pod adresem: https://www.mpips.gov.pl/bip/ogloszenia-i-wykazy/wsparcie-dla-rodzin-z-dziecmi/wniosek-o-przyznanie-karty-duzej-rodziny-lub-wydanie-duplikatu/.
Wraz z wzorami wniosku i załączników, załączono również objaśnienia do tych wzorów, uwzględniające w szczególności zmiany wynikające z możliwości wnioskowania o nową formę Karty Dużej Rodziny – elektroniczną.
Należy pamiętać, że przyznana nowa forma Karty (elektronicznej) będzie miała ten sam numer, co dotychczas posiadana Karta.
W przypadku wnioskowania o Kartę w formie elektronicznej, dla każdego członka rodziny, dla którego będzie wnioskowana Karta elektroniczna, konieczne będzie wypełnienie załącznika ZKDR-04- Informacja o osobach, które będą mogły wyświetlać kartę elektroniczną na swoich urządzeniach mobilnych. Załącznik ten wnioskodawca wypełnia dla każdej osoby, dla której wnosi o Kartę Dużej Rodziny w formie elektronicznej (lub obu form Karty). W załączniku tym podaje się numer telefonu komórkowego (musi to być telefon zarejestrowany w Polsce) oraz adres poczty elektronicznej. Na numer telefonu podany w tym załączniku wysłana zostanie wiadomość SMS z hasłem jednorazowym do aplikacji mKDR umożliwiającej korzystanie z Karty Dużej Rodziny w formie elektronicznej, a na adres e-mail – numer Karty tego członka rodziny (który będzie jednocześnie loginem do aplikacji mKDR) oraz link do sklepu, z którego będzie można pobrać aplikację – Google Play dla urządzeń działających w systemie Android lub App Store dla urządzeń działających w systemie IOS.
Jeżeli wnioskodawca wnioskuje o Kartę Dużej Rodziny w formie elektronicznej dla członka rodziny, który nie posiada telefonu oraz adresu poczty elektronicznej, może podać numer telefonu i adres e-mail innego członka rodziny (np. rodzica).
Ponadto w załączniku ZKDR-04 można podać również, jakie osoby będą mogły wyświetlać Kartę Dużej Rodziny danego członka rodziny. Na przykład dla dziecka można zaznaczyć, że ono, jako właściciel Karty, będzie mogło wizualizować ją na swoim urządzeniu, ale również wskazać rodziców, podając ich imiona, nazwiska, daty urodzenia i numery PESEL (lub numer dokumentu potwierdzającego tożsamość). Rodzic po zalogowaniu się do aplikacji będzie mógł wtedy wyświetlić oprócz swojej Karty, również Kartę tego dziecka. Rodzic będzie mógł wyświetlać Karty wszystkich członków rodziny (jeżeli w załącznikach ZKDR-04 wypełnianych dla członków rodziny, wskazano tego rodzica jako osobę uprawnioną do wyświetlania Kart tych osób). Dziecko nie będzie mogło wyświetlać Kart innych członków rodziny – jedynie swoją własną.
Należy również pamiętać, że unieważnienie lub anulowanie Karty będzie dotyczyło obu jej form. Na przykład w sytuacji, gdy członek rodziny wielodzietnej zgubi swoją Kartę i zawnioskuje o duplikat, po unieważnieniu Karty, jej właściciel nie zaloguje się już na ten numer Karty w aplikacji mKDR – dopiero po przyznaniu duplikatu (jeżeli zawnioskuje o duplikat w formie elektronicznej) otrzyma nowe dane do logowania – loginem będzie wtedy nowy numer Karty.
OPŁATY ZWIĄZANE Z KARTĄ DUŻEJ RODZINY
W przypadku osób, które do dnia 31 grudnia 2017 r. złożyły wniosek o Kartę Dużej Rodziny, przyznanie Karty elektronicznej będzie bezpłatne w przypadku gdy złożą wniosek o przyznanie dodatkowej formy Karty (w postaci elektronicznej) do dnia 31 grudnia 2019 r. Po upływie tego czasu, jak i w przypadkach gdy od dnia 1 stycznia 2018 r. członek rodziny wielodzietnej złożył wniosek o przyznanie Karty Dużej Rodziny tylko w jednej formie, a następnie po jej przyznaniu złożył wniosek o dodatkową formę Karty, do wniosku musi załączyć dowód wniesienia opłaty za dodatkową formę Karty w kwocie 9,21 zł. Opłata nie będzie pobierana w sytuacjach gdy użytkownik wnioskuje o dwie formy Karty jednocześnie (tradycyjną i elektroniczną).
Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotuje w najbliższym czasie rozbudowany materiał informacyjny dotyczący Karty Dużej Rodziny i opublikuje go na swojej stronie internetowej.
Podsumowując: opłaty będą pobierane w przypadku, gdy po 1.01.2018 r. członek rodziny wielodzietnej wystąpił z wnioskiem o wydanie karty w formie tradycyjnej i następnie (po odstępie czasowym) członek rodziny wielodzietnej wnioskuje o kartę elektroniczną lub w przypadku gdy członkowi rodziny wielodzietnej, na jego wniosek udostępniona już została karta elektroniczna i następnie (po odstępie czasowym) członek rodziny wielodzietnej wnioskuje o wydanie karty tradycyjnej.
ZWOLNIENIA Z OPŁAT DLA RODZIN WIELODZIETNYCH
Art. 13 pkt. 3.
Jeżeli zachodzą szczególnie uzasadnione okoliczności, w szczególności dotyczące sytuacji materialnej lub zdrowotnej rodziny wielodzietnej, wójt może, na umotywowany wniosek, zwolnić członka rodziny wielodzietnej z ponoszenia opłaty, o której mowa w ust. 1a lub 2 Ustawy o Karcie Dużej Rodziny.
Podstawa prawna:
art. 13 ustawy o Karcie Dużej Rodziny
art. 37 ustawy o zmianie niektórych ustaw związanych z systemami wsparcia rodzin.
Jakie kroki należy podjąć, aby otrzymać elektroniczną Kartę Dużej Rodziny:
- Złożyć wniosek w gminie właściwej ze względu na miejsce zamieszkania członka rodziny wielodzietnej lub za pośrednictwem portalu Emp@tia, podając dane osób, dla których wnioskuje o Kartę elektroniczną wraz z numerem telefonu i adresem poczty elektronicznej, na który przyjdą dane autoryzacyjne do aplikacji mKDR.
- Po pozytywnym rozpatrzeniu wniosku przez gminę, na adres poczty elektronicznej zostanie przesłany link do sklepu App Store lub Google Play oraz numer Karty, a na podany numer telefonu SMS z hasłem do pierwszego logowania wraz z ostatnimi cyframi Karty (cała procedura powinna trwać maksymalnie do tygodnia).
- Po ściągnięciu aplikacji na swoje urządzenie mobilne, należy zalogować się podając skopiowany z e-maila numer Karty Dużej Rodziny oraz hasło z SMS, które należy zmienić po pierwszym logowaniu.
- Spersonalizować Karty Dużej Rodziny członków rodzin wielodzietnych, którym zawnioskowano o przyznanie Karty elektronicznej, przy czym rodzic poza swoją Kartą może w swoim telefonie wyświetlać Karty swoich dzieci oraz drugiego rodzica.
W celu sprawnego zarejestrowania wniosku w formie papierowej, proszę o dokładne uzupełnianie dokumentu danymi (w tym, imiona i nazwiska rodowe rodziców).
POBIERZ INFOGRAFIKĘ
ZAŁĄCZNIKI DO POBRANIA
Objaśnienia do wniosku - od 01.01.2018
Wzór oświadczenia o planowanym terminie ukonczenia nauki
Wzór oświadczenia o pozostawaniu w dotychczasowej rodzinnej pieczy zastępczej
Szczegółowe informacje zawiera Ustawa o Karcie Dużej Rodziny z dnia 5 grudnia 2014 r.
Dr Katarzyna Karolska
Główny Specjalista
Biuro Promocji i Polityki Społecznej | Urząd Miejski w Giżycku|
www.gizycko.pl | Tel. 877 324 137 | Kom: 798 112 125