Porozmawiajmy o Teleopiece z dr Katarzyną Karolską

Teleopieka domowa wciąż się rozwija. Program działa w Giżycku nieprzerwanie od 7 lat i stanowi codzienne, realne wsparcie dla giżyckich Seniorów.

Do tej pory z „przycisku życia” skorzystało ponad 150 osób. Można rzec, że jest to dobry wynik, ale mógłby być jeszcze lepszy. Tutaj ważnym czynnikiem sprawczym jesteście Wy – jako członkowie rodzin, w których znajdują się osoby starsze, schorowane, a przede wszystkim samotnie mieszkające, bo to im szczególnie dedykowany jest „przycisk życia” - poinformowała dr Katarzyna Karolska, koordynatorka programu Teleopieka.

 

dr Katarzyna Karolska

Pionierzy Teleopieki

Warmińsko-Mazurski Samorządowy System Teleopieki Domowej w Giżycku, bo taka jest pełna nazwa idei, ruszyła w naszym województwie jako pierwsza – właśnie w Giżycku pod patronatem Burmistrza Giżycka Wojciecha Karola Iwaszkiewicza. W Polsce wówczas teleopieka jeszcze „raczkowała”, a mimo to, Burmistrz podjął decyzję o zorganizowaniu naszym seniorom dodatkowego wsparcia z pozycji miejsca zamieszkania. To był odważny krok i z pewnością innowacyjny. Za naszym przykładem Marszałek Województwa Warmińsko-Mazurskiego, postanowił pilotażowo wdrożyć w kilku wybranych gminach system Teleopieki, mając nadzieję, na przyjęcie wśród seniorów nowego rozwiązania, służącego poprawie ich poczucia bezpieczeństwa w domu. Tak też się stało.

 

 

Giżycko przykładem rozwoju usług na rzecz Seniorów

Giżycko przez długi czas było podawane za przykład rozwoju usług z myślą o jego najstarszych i schorowanych mieszkańcach. Ministerstwo Rodziny i Polityki Społecznej, widząc popyt wśród seniorów na dobrze działającą usługę Teleopieki, postanowiło wdrożyć w 2022 r. oraz 2023 r. program wspierający samorządy pn. „Korpus Wsparcia Seniorów”, z którego oczywiście skorzystało również Giżycko.

 

Będąc organizatorem i Koordynatorem systemu w Giżycku od 2017 r. starałam się, aby nikomu nie zabrakło „przycisku życia”, a nawet prosiłam seniorów i ich rodziny o pomoc w promowaniu takiego rozwiązania w naszym mieście. Do 2021 roku działanie systemu było oparte wyłącznie na budżecie miejskim, z którego to Burmistrz zabezpieczał środki na coroczne funkcjonowanie i rozwijanie systemu. Ministerstwo poprzez swój program „Korus Wsparcia Seniorów” dało jeszcze większe możliwości rozwoju Teleopieki, dlatego możemy pochwalić się, że nasze wnioski zostały przyjęte i dofinansowane, z czego bardzo się cieszymy. To również bardzo duża pomoc na rzecz naszych mieszkańców.

 

Wracając do naszych seniorów w Giżycku, to po 65 r. ż. mamy ich ponad 6000, niemniej do Teleopieki zapraszamy osoby samotnie mieszkające, bo to one są realnie narażone w przypadku, gdy nastąpi zagrożenie zdrowia lub życia. Takich osób, które mieszkają same i są schorowane jest znacznie mniej, ale nadal dużo.

 

Promując od 7 lat funkcjonowanie Teleopieki w Giżycku, czyli BEZPŁATNEGO „przycisku życia”, odczuwam spory niedosyt, a to za sprawą bezinteresowności ze strony rodzin, czy sąsiadów, jak również lekarzy rodzinnych odnośnie zgłaszania do mnie osób, którym taki „przycisk życia” po prostu się należy. Wykorzystałam do tej pory wszystkie możliwe narzędzia, aby dotrzeć z informacją o teleopiece w Giżycku do jak najbardziej szerokiego grona odbiorców, czyli Was-  mieszkańców Giżycka. Jak się okazuje, nadal występuje niewiedza na ten temat. Mimo to, nie poddaje się, bo wierzę, że małymi krokami dotrę do naszych samotnie mieszkających seniorów.

 

Plakat

 

Kto może być podopiecznym systemu Teleopieki w Giżycku?

- osoby po 65 r. ż.

- mieszkające w Giżycku

- mieszkające samotnie

- schorowane

Przycisk Życia - pomyśl o bliskich

Zwracam się z prośbą do Państwa o wykazanie zainteresowania w kierunku „przycisku życia” dla swojej mamy, taty, babci, czy  dziadka itd. To was nic nie kosztuje oprócz wykonania jednego telefonu do mnie z pytaniem, czy mogłabym objąć osobę teleopieką. Reszta działań  jest po mojej stronie, bez waszego zaangażowania.

 

Samopomoc sąsiedzka sprawdza się najbardziej, ponieważ zaprzyjaźnieni seniorzy myślą o innych i proponują ich do Teleopieki, co jest bardzo pożądane i wzorcowe zachowanie. Liczę jednak na rodziny, które również potrafią zasięgnąć informacji o teleopiece i zgłosić swojego seniora.

Apel do lekarzy rodzinnych

Apeluję do wszystkich lekarzy rodzinnych, którzy pomimo otrzymania pisma od Burmistrza Giżycka z prośbą o zgłaszanie takich osób, lub poinformowanie o takiej możliwości, są nadal niezainteresowani współpracą w tej materii. Zapraszam jednak do kontaktu, to też nic Państwa nie kosztuje, żeby pokierować swoich pacjentów po 65 roku życia, schorowanych i samotnie mieszkających do kontaktu ze mną. Uważam, że powinna to być nasza wspólna idea dla dobra pacjentów z Giżycka.

Szczegóły na stronie gizycko.pl/teleopieka/

Pozostawiam Państwa z artykułem, mając nadzieję, że dałam Państwu do myślenia i zasiałam nutkę zainteresowania się tematem, z którym możecie się zapoznać na stronie naszego miasta (link powyżej).

 

W przypadku pytań, jestem do Państwa dyspozycji, ponieważ zależy mi bardzo na tym, aby nasze „srebrne pokolenie” czuło, że nie są sami sobie pozostawieni w tym pędzącym i zagmatwanym świecie.

Pamiętajmy, że my również będziemy kiedyś seniorami

To, co wypracujemy teraz, da nam większe możliwości w przyszłości. Nie bądźmy obojętni, zatrzymajmy się na chwilę i zapytajmy sąsiada/sąsiadkę, jak się czuje? Czy może chciałaby się poczuć bezpieczniej we własnym domu, dzięki „przyciskowi życia”? To tak nie wiele…a jednak.

Jak działa „przycisk życia”?

Senior w przypadku zagrożenia zdrowia lub życia może sam wezwać w bardzo prosty sposób pomoc poprzez naciśnięcie jednego przycisku SOS znajdującego się na dedykowanym urządzeniu. Po naciśnięciu czeka na zwrotne połączenie dyspozytora (do ok. 2 minut) z Polskiego Centrum Opieki z Gdyni, skąd świadczona jest usługa dla naszego miasta.

 

Dyspozytorzy są odpowiednio przeszkoleni i wiedzą, jakie zadawać pytania osobie oczekującej na pomoc. Wspólnie wówczas ustalają, jaka pomoc w obecnej chwili jest potrzebna seniorowi.

 

Nadmienię, że większość połączeń od naszych Seniorów nie wymaga interwencji karetki
a doraźnej pomocy psychologicznej, czy po prostu poinformowania najbliższych osób podanych w systemie do kontaktu, że Senior prosi o wizytę w domu. To są często napady lękowe, czy pochodne, nie wymagające interwencji zespołu ratowniczego. 

 

W przypadku braku kontaktu głosowego z podopiecznym, który zdążył wcisnąć przycisk, dyspozytor podejmuje odpowiednie kroki zgodnie z przyjętą procedurą i uruchamia jednostki ratownicze tj. Pogotowie Ratunkowe oraz Straż Pożarną (celem umożliwienia wejścia Ratownikom do mieszkania Seniora), a także informuje najbliższe osoby podane przez Seniora o zaistniałej sytuacji.

 

Dyspozytor służy pomocą 24 h/dobę. Senior zawsze może się połączyć o każdej porze dnia czy nocy. To bardzo ważne zwłaszcza, gdy ktoś mieszka sam i w chwili zagrożenia zdrowia, czy życia, może liczyć tylko na siebie.

dr Katarzyna Karolska

 

 

Z myślą o naszych seniorach i nas samych,

zachęcam Państwado zapoznania się
z ideą Teleopieki w Giżycku
i podjęciu odpowiednich kroków.

 

Serdecznie zapraszam do rozmów o Teleopiece.

 

 dr Katarzyna Karolska (tel.: 798 112 125)

Główny Specjalista w Biurze Promocji i Polityki Społecznej

Urzędu Miejskiego w Giżycku

 

 











Fot. i grafiki: gizycko.pl/ J. Maciejewska-Kucfir